Friday, October 2, 2009

Erti Persahabatan Dari Persepsi Seorang Rakan

aku dan kau : Norlila Samad


Memang benar, aku dengan Norlila adalah kawan sama sekolah. Dia kelas 5E1 dan aku kelas 5m1. Memang benar aku dengan Norlila pernah satu Kuala Terengganu.. Dia di Maktab Batu Rakit. perintis...dia bersama Azman Rahim (5m2) aku di Maktab Pasir Panjang ..bersama Nazar Yasin, Yahya Selamat dan Rani Osman. Itu adalah fakta sejarah.

Sejarah juga telah terpatri selama puluhan tahun itu...30 tahun dari 78-2008 aku dan Norlila sebenarnya tidak pernah bercakap walaupun sapatah perkataan....sekali pun! Hebatnya cara pergaulan kami masa itu, dan aku rasa anak-anak sekarang tidak lagi mengalami pengalaman pahit seperi kami dahulu. Keterbatasan kerana Norlila perempuan dan aku lelaki. Dia kelas E akau kelas M, dia Batu Pahat aku Muar....gap yang terjelma di kalangan kami semasa di SMSJ... amat merugikan silaturahim kami...masa 5 tahun berlalu begitu saja. Aku dan Norlila cuma tahu, kami pernah satu sekolah.

Sebenarnya geng perempuan dan geng lelaki zaman 74-78 mempunyai hubungan yang amat renggang sekali. Rasa malu yang amat tebal, rasa aib kalau diejek, enviroment yang amat rigid, pemantauan guru dan warden yang keras...adalah antara faktor penjarak antara kami. Bukan Norlila saja, malah, aku juga tidak pernah becakap dengan semua girls kelas E dan M2. Aku cuma berteguran dan bersapa dengan 5 orang kawan sekelasku...itupun amat terbatas...

Kini masa telah lama berlalu, 1312..adalah hari kami berjumpa kembali selepas 30 tahun...aku rasa amat terharu kerana selepas 30 tahun kami akhirnya menjadi kawan yang amat baik sekali...Norlila datang dengan semangat suaminya yang tersayang dan anak-anaknya yang terkasih...dengan kerusi roda..aku lambangkan dia serikandi batch 78 dan special one semasa reunion batch kami...hinggalah Norlila menegur aku...Sop...janganlah panggil aku serikandi..aku malu.Barulah aku berhenti mengatakannya...actuallly aku really respect pada Norlila... dalam keuzuran sebegitu dia sudi datang semasa reunion...itulah cikgu.

Aku kini tidak rasa segan untuk menelefon Norlila untuk bertanya khabarnya dan begitu juga dia...gap antara kami semasa sekolah dulu telah dihapus oleh masa....dan kami [ girls and boys ] adalah mangsa masa silam yang amat kejam...aku juga berterima kasih kepada suami Norlila yang sporting dan anak-anaknya yang cantik manis serta peramah itu.

Aidil Fitri ini , aku dipertemukan oleh Tuhan dengan Norlila sekeluarga dirumah Hj Yahya Selamat...walau pada mulanya aku hendak ke rumah dia...tetapi dah terbabas sampai ke rumah Yahya...Alhamdulillah...kami beramah mesra, bergambar dan makan sama-sama 3 keluarga..gembira yang amat sangat..dan dalam masa sunyi begini aku mula memahami..rupanya ribut taufan dan guruh 31 tahun dahulu ialah untuk menghasilkan pelangi petang untuk kami semua...lebih menggembirakan, Norlila sudah semakin sehat dan berjalan seperti biasa.

Buat Norlila sekeluarga...salam bahagia dan gembira...aku dan keluarga amat gembira berjumpa dengan family kau dan kalau ke Kuala Rompin...jangan lupa singgahlah ke teratak kami..U memang special, suami dan anak-anak you amat membahagiakan...Salam.


******Saya rasa amat terharu di atas entri penghargaan buat persahabatan kita semua setelah 30 tahun berpisah dari SMSJ. Kalau dibandingkan dengan Noorsham dan Dr. Md. Rouse dengan saya, lebih besar pengorbanan yg telah mereka buat. Jarak yg beratus km jauh dari Sg. Petani, berbanding dgn saya yg hanya 40 lebih km saja dari Batu Pahat. Bukan saja semangat dari suami & anak2 saja yg menjadikan saya sihat semula, malah semangat yg disuntikkan dari rakan2 juga telah menjadikan saya bersemangat kental. Rasa tersentuh juga dek pertemuan 3 keluarga di rumah Hj. Yahya tempuh hari. Melihatkan anak2 semua yg semakin membesar tapi malu utk bertegur sapa, mengingatkan saya tentang tingkah laku kita sewaktu di SMSJ dulu.Insyaallah jika kami ke Rompin, kami akan berkunjung ke teratak awak. Salam persahabatan dari kami sekeluarga di Johor buat Tuan Guru besar sekeluarga di Pahang. Wassalam.

No comments: