Friday, September 11, 2009

REZEKI RAMADHAN

Macam mana kalau saya tukar profesyen sempena bulan Ramadhan dan menjelang Syawal ini?Memandangkan saya sedang bercuti panjang ni, ok juga rasanya kalau nak menambah pendapatan. Beg dah ada tu. Untung juga kalau berniaga kuih dan biskut raya. Oleh sebab dah dekat nak Raya ni, tinggal 8 hari saja lagi, iklankan saja dalam blog. Kakitangan awam dah dapat gaji kan? Jadi, siapa yang nak beli, datang aje lah ke rumah. Siapa dulu, dia yang dapat. "First come , first serve!"

Salam semua. Selamat menjalani ibadah puasa dan ibadah-ibadah yang lain sempena bulan Ramadhan yang mulia ini. Di samping itu, pastinya ibubapa dan ahli keluarga sedang rancak membuat persiapan untuk Raya seperti mengemas dan menghias rumah serta penyediaan kuih dan biskut raya. Bagi yang berkerjaya, kuih raya jenis tunjuk-tunjuk. Kena semak balik senarai pesanan kuih yang telah di buat sebelum puasa dulu. Betul tak apa yang diorder, itu yang kita dapat? Budget ok tak? Ada yang dah lari budgetnya? Bonus dapat RM250 aje untuk Raya! Selebihnya akan dapat dalam bulan Disember. Itupun untuk kumpulan sokongan aje. Yang lain minta maaf banyak-banyak. Tak ada rezeki...

Ooh... Idaklah teman berminat nak meniaga kuih dan biskut Raya pulak! Biaq la untung besaq mana pun, bagi orang lain la rezeki tu. Cukup lah dengan gaji cikgu aje. Cikgu kecik, gaji pun kecik lah. Tak pe dah rezeki...

Yang sebenonye goodie bag dan kuih serta biskut raya semua tu hasil usaha titik peluh Cik Nama ( sama nama ). Memang setiap tahun Lila akan membuat, mengedar dan menjual kuih dan biskut Raya tu. Golongan artis pun ada yang menjual kuih raya Lila, tapi sampai Kuala Lumpur dah ditampal dengan nama syarikat lain pula. Harga pun dah lain...

Kalau di Batu Pahat ni, Lila berniaga kuih rayanya di Batu Pahat Mall. Lokasinya di tingkat basement parking lot, berhampiran dengan escalator. Gerai untuk bulan Ramadhan saja. Kalau nampak gerai Lila Delight Cookies yang bosnya berbadan gempal, berkulit cerah dan bercermin mata , betul lah tu.

Semoga hasil titik peluh Lila akan dapat menambah rezeki keluarganya. Kalau bukan bulan puasa, Lila berniaga di Restoran Syam. Dia menyediakan sarapan pagi dan makan tengahari. Waktu malam, ibu dan adiknya pula yang mengambil alih. Dalam bulan Ramadhan ni, Restoran Syam ditutup. Memang Lila ni berbakat dan berkelulusan dalam bidang memasak ni.

Saya pula hanyalah seorang guru kecil. Nama kami berdua saja yang serupa namun kami berbeza...

4 comments:

Radin N said...

waah waah. :D

fathiah said...

haha. ade impian ke? lala~
yeay! dh nk blk!
=))

KamiKreatif said...

mula2 impian pastu jadi kenyataan. ape2 pun penulisan akan best!

Kembara Kelana said...

LILA
kalau ke kuala rompin...singgalah rumah..nanti kalau ada kesempatan aku dan zai akan ke rumah kau pulak ...maaf lah raya ke dua itu hari hanya berjumpa di rumah yahya..sebab kesuntukan masa...